Asi pred dvomi rokmi (presne v II/2006) som na stránke
www.mo-na-ko.net
videl velmi zaujímavý
článok od p.Stanislava Černého o stavbe ponorky SSN-21 Seawolf.
Článok velmi zaujímavý a poučný,v ktorom autor zrozumitelnou formou
krok za krokom poskytol aj problematike neznalému čitatelovi návod na
stavbu ponorky za vynaloženia minimálnych nákladov. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Doma som prekreslil obrys trupu na papier a začal rozmýšlať,
ako do tohto-relatívne malého priestoru dostať čo najväčší tlakový trup
a doňho všetko potrebné vybavenie (prijímač,servá,akumulátory,zaplavovaciu
komoru, ...). Začal som si robiť skice riešení jednotlivých konštrukčných
uzlov, častokrát aj niekolko riešení toho istého problému. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Celý tlakový trup je rozdelený
na 3 úseky. 1. a 3. úsek je ešte predelený vodorovnou palubou na spodnú
a hornú časť. V 1. úseku je v hornej časti umiestnené servo predných hlbkových
kormidiel (vo vysielači elektronicky zmixované so servom zadných hlbkových
kormidiel-majú navzájom opačné výchylky) a prijímač, v dolnej časti je
akumulátor Li-Pol 2200 mAh 2S1P a hneď za ním regulátor otáčok značky
DSYS typ MD10DCR, ktorý okrem regulácie otáčok hnacieho motora napája
obvodom BEC aj palubnú elektroniku. Výrobca doporučuje pri takomto napájaní
krmiť max. 2-3 servá (v ponorke sú 4), ale nemyslím si že by niekedy išli
všetky naraz. Zatial funguje bez problémov. Z predného čela vystupujú
von 2 medené skrutky-výstup mínus pólu akumulátora (plus pól je cez konektor
priamo spojený s regulátorom), po ich prepojení mostíkom sa zapne celý
systém. Chcel som použiť magnetický spínač od Norberta_Brügena,
ale už sa mi nezmestil do trupu. Celý tlakový trup je stiahnutý dvomi
závitovými tyčami M3, za ktoré je aj upevnený vo vonkašom plášti. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
V 2.úseku je zaplavovacia komora s odvzdušňovacím ventilom. V nej je umiesnený zásobník stlačeného plynu (zatial je to CO2 zo sifónovej bombičky, v budúcnosti plánujem prejsť na propan-butan) + dvojčinná páka ovládania zaplavovania/vytláčania vody. V spodnej časti komory je výrez s priskrutkovaným krytom o ktorý je priskrutkovaný zásobník plynu. Ten je scínovaný z medenej kúrenárskej trubky priemeru 25 mm (1 palec). Na jednom čele je ovládací ventil pripúšťania plynu do zaplavovacej komory, na spodku je plniaci ventil stlačeného plynu. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
V 3.úseku sú umiestnené
servá ovládania zaplavovania a zadných kormidiel, ako aj hnací el.motor
s prevodovkou. Všetky použité servá sú typu Hitec HS-85BB+, predné je
(kvôli váhe) typu HS-56HB. Do serv som nacínoval nové káble dlžky cca
40 cm, aby som sa vyhol nadpájaniu káblov a ďalším konektorom ako možným
potenciálnym zdrojom problému. Všetky káble (motor aj servá) sú z 3. do
1.úseku ťahané cez dve ALU trubky 8/10 mm prechádzajúce vodotesne cez
2. úsek. Hnací el.motor je SPEED 280 s prevodovkou MP JET STD 3,5:1. Prednú
časť prevodovky som z priestorových dôvodov demontoval a prevodovku priskrutkoval
priamo do zahlbenia v zadnom čele, v ktorom je zalepené vodiace púzdro
hriadela ozubeného kolesa. Hriadel je priamou spojkou spojený s hriadelom
lodnej skrutky. Zo zadného čela tiež vychádzajú bowdeny ovládania zadných
kormidiel. Tieto sú tesnené (ako aj hriadele predných hlbkovych kormidiel)
gumičkami z ventilkov velo-duší. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Zadné kormidlá sú na skutočnej
ponorke delené na pevnú a pohyblivú časť-podobne ako kormidlá na lietadle.
Keďže kormidlá umiestnené pred vrtulou nie su ofukované/omývané prúdom
vody,ich účinnosť je nízka (sú úplne hluché). Z tohoto dôvodu som urobil
kormidlá nedelené-hýbe sa celá plocha kormidla (sú iba polo hluché). Ďalšou
chuťovkou je ovládanie kormidiel.Ich osi otáčania sú od seba vzdialené
iba 2 mm-prakticky zanedbatelná vzdialenosť a navyše osou trupu prechádza
hriadel vrtule. Takže som urobil čapy kormidiel krátke a spojil ich navzájom
polkruhovými spojkami-aby som obišiel hriadel. Polkruhové spojky sú jedna
zpredu a druhá zo zadu,aby sa navzájom nedotýkali. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Lodná skrutka na tejto ponorke
nemá vzhlad klasickej lodnej či ponorkovej vrtule. Jedná sa skôr o akýsi
fén v Kortovej tryske. Aby som zachoval maketový tvar (keďže žiaden známy
výrobca nič podobného neponúka) musel som si ju vyrobiť. Hoci nie je cez
usmerňovacie lamely poriadne vidieť, moje modelárske srdce mi nedovolilo
ulahčiť si situáciu niečim obyčajným, ale nemaketovým. Takže som z Ms
plechu hrúbky 1mm vyrezal 12-listú vrtulu s šablovitými listami, ponatáčal
listy a s pomocou vrtačky a miniatúrnych brúsnych kotúčov som 2 dni brúsil
a leštil a brúsil a leštil a brúsil a leštil,až kým som nebol spokojný.
Výsledok stál za tú námahu- vrtula je pekná a navyše má aj dobrý ťah. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Ďalším z problémov bola otázka deliacej roviny vonkajšieho-hydrodynamického plášťa. Ten sa skladal z 6 dielov-špička vrch+spodok,stredná časť vrch+spodok a zadná časť vrch+spodok. Na to, aby išla deliaca rovina stredom nie je Trumpeter dostatočne kvalitný (jednotlivé škrupiny boli jemne ohnuté aj skrútené) a medzera medzi polkami by bola silne nepravidelná, alebo by bolo treba vela spojovacích a sťahovacích bodov. Preto som celý trup zlepil dokopy a odnímatená je iba stredná spodná časť. Keby bol odnímatelný vrch, bolo by hneď vidieť spoje medzi stredom a krajmi (velká väčšina ludí sa pozerá na model zhora, zdola málokto). Takto stačí upevniť škrupinu dvomi skrutkami M3. Ďalšie plus je, že farba ponorky sa delí presne v osi- hore je matná čierna, dole je matná červená a tak medzera medzi nepresnými polkami trupu je ešte maskovaná čiernym vrchom. Celý trup je lakovaný farbou na autá PPG a následne prestriekaný matným lakom. Na druhej strane, v tomto farebnom prevedení určite nie je vhodná na ponáranie inde ako v bazéne. Na zaplavenie a odvzdušnenie plášťa slúži 114 štvorcových otvorov 4x4 mm (až som sa zhrozil,keď som ich spočítal-ani som nevedel,akú mám božiu trpezlivosť) vypilníkovaných ručne ihlovým pilníkom. Štvorcový tvar otvorov mi pripadal na tento typ ponorky vhodnejší, ako okrúhly. Prijímačová anténa je ťahaná celým tlakovým trupom a v prednej časti je vežou cez konektor vytiahnutá von cca.10 cm. Po skúsenostiach z Neulengbachu ju radšej predlžim na 20 cm- v tom peknom nerezovom bazéne rýchlo stráca pod vodou signál. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Pri plavebných skúškach
vo vani sa ukázali výsledky mojich výpočtov ako správne-stačilo ponorku
v zadnej časti dovážiť 30 gramami olova, aby ležala na hladine vodorovne.
Tiež výpočet výtlaku bol správny-vodoryska bola cca. 5mm nad hladinou,
čo predstavuje ďalšiu rezervu vztlaku pri vynáraní. Stačí pripustiť trochu
vody do zaplavovacej komory a ponorka pláva presne na vodoryske. Prvé plavebné skúšky vo velkom bazéne prebehli (pre nedostatok času) až v Neulangbachu. Na hladine pláva Seawolf pekne, povedal by som že až maketovo. Voda prelievajúca sa cez predok a pred vežou stekajúca do strán vytvára na bokoch trupu verné víry, ako na skutočnej ponorke. Tiež stranová stabilita je dobrá, kývanie trupu z boka na bok bolo adekvátne hýbajúcej sa hladine vody v bazéne. Kormidlá boli (podla očakávania) na hladine výrazne hluché, budem na ne musieť namontovať nejaké väčšie návleky. Stratu signálu pod hladinou som už spomínal vyžšie. Tiež budem musieť zmeniť nastavenie dvojčinnej páky ovládania pripúšťania plynu do zaplavovacej komory- má vysokú citlivosť a plyn rýchlo vyfučí von. Celkove hodnotím tento model ponorky ako docela zdarený- ako velkosťou, tak aj parametrami a po odstránení týchto drobných nedostatkov bude ešte dlho a dobre slúžiť k radosti majitela a prizerajúcich sa divákov (pretože o ich obdiv a pochvalu nám ide tiež). |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
To by bolo asi tak všetko, viac ma momentálne nenapadá. V prípade ďalších otázok ma smelo kontaktujte. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Zdraví Vás slovenský priateľ
- ponorkár Julio Krampl |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
pre veľký záujem maďarských kolegov bol článok preložený aj do maďarčiny a je umiestnený na stránke nášho kamaráta Bélu Királyho prekladala Adriana Hašková |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
foto členovia klubu a Julio |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|