Postaviť si v klube remorkér, ktorý by poslúžil ako záchranná loď keď treba pomôcť inému modelu nás inšpiroval Juraj s jeho remorkérom ANTON. Ten v prípade potreby vie pred seba namontovať „radlicu“ a pozvážať uviaznuté modely z vodnej hladiny. Je to úžasný pomocník najmä ak jazdíte s rýchlikmi ktoré sa sem-tam dokážu prevrátiť.
Dĺžka [mm] | 455 |
Šírka [mm] | 200 |
Výtlak [g] * | 1500 |
Motor | Elektromotor FOXY G3 Brushless Motor C2216-850 |
*Výtlak je množstvo vody vytlačené plávajúcou loďou. Podľa Archimedovho zákona teleso ponorené do kvapaliny dostane toľko vztlaku, koľko váži voda, ktorú vytlačí. Voda vytlačená plávajúcou loďou váži toľko ako samotná loď, čo platí rovnako pre slanú aj sladkú vodu. Pretože slaná voda je ťažšia ako sladká voda, loď sa v slanej vode vytlačí menej ako v sladkej – vznáša sa vyššie. Oceány a moria obsahujú iba 35 promile (teda 3,5%) soli, no Mŕtve more jej obsahuje takmer 10 x toľko, ale my v Mŕtvom mori plávať s našimi loďami nebudeme.
Kedže stavebnicu takéhoto modelu nedávno na trh uviedla firma AeroNaut tak som jednu hneď objednal. Zjednoduším si tak prácu a nemusím sám vyrábať pracne jednotlivé diely. Po otvorení ma čakali laserom vyrezané diely do plátov preglejok, farebný stavebný návod a drobná bižutéria. Model je celodrevený.
22.10.2023 – Stavbu som začal poďľa návodu v ktorom stojí odporúčanie, všetky laserom vyrezané drevené diely pred použitím (myslí sa lepením konkrétneho dielu) a lepením opatrne vybrať z dosky prerezaním asi 1 mm dlhých spojov, ktoré laser naschvál neprerezal aby svojvoľne nevypadli. Ja som ich prerušil ostrým olamovacím nožom z oboch strán a dosku z preglejky som mal vždy položenú na pevnej, rovnej podložke aby sa diely nepoškodili. Takto vyrezané diely treba začistiť napr. brúsnym papierom zrnitosti cca 80 -120 a to veľmi opatrne, aby zišla dole iba zhorená časť. Neubral som tak zbytočne z materiálu. Celé to treba urobiť preto, aby som dosiahol pevné lepené spoje.
Ešte pred začatím stavby trupu som uvažoval, aký pohon použiť. Na Facebooku som položil otázku a Richard a aj ostatní ma utvrdili v mojej vízií osadiť brushless /bezkomutátorový motor. Objednal som teda jeden a spolu s ním aj servo či iné drobnosti. Keďže Ramborator je takmer celý z preglejky a musí sa naimpregnovať a potom aj nalakovať, objednal som teda ešte originál Aeronaut Porenfüller a zatiaľ natrel jeden krát z vonkajšej strany. Pri stavaní trupu som neustále kontroloval kolmosť, aby trup po zlepení nebol skrútený. Drevené diely trupu som lepil iba herkulesom a drží to úžasne.
27.10.2023 – Keďže motor nebol stále doma, tak som sa rozhodol vlepiť do trupu hriadeľ náhonu a k nemu prislúchajúce výstuhy. Zlepil som aj lôžko serva pozostávajúce z dvoch dielov, ale dnu ho prilepím až keď budem osádzať kormidlo. Kovový hriadeľ som lepil 5min. epoxidom a tiež som prešiel spoje výstuh ktoré prechádzajú cez dno trupu dovnútra aby boli spoje na 100 percent, viac na foto.
02.11.2023 – keďže motor a servo sú doma tak som zvätšil otvor pre servo, lebo pôvodný je dosť malý pre všetky servá štandardnej veľkosti . Stačilo ho rozšíriť a predĺžiť o zhruba 3mm a urobil som to pomocou oceľového pravítka a ostrého olamovacieho noža.
Zlepil som aj kormidlo a ešte ho vybrúsim do požadovaného tvaru a potom osadím do trupu a zalepím aj prepážku serva v ktorej drží v mosadznom púzdre.
Z vonkajsej strany som trup prvý krát prelakoval Porenfüller-om.
Motor ktorý som vybral je štandardne používaný v lietadlách v hmotnostnej kategórií cca 900g a disponuje otáčkami 850 ot/ Volt čiže 850KV. Aeronaut odporúča oficiálne jednosmerný Race 600 (7124/21) no na ich stránkach ako náhrada je už uvedený striedavý podobných parametrov ako som vybral ja. Regulátor som vybral obojsmerný (vpred/vzad) z Aliexpresu s parametrami 2-4S (7,4 – 14,8 ) a prúd 30A. Na tento si však počkám kým dorazí, ale zatiaľ môžem pokračovať v stavbe.
29.1.2024 – regulátora som sa konečne dočkal a tak som ho hneď otestoval v spojení s motorom a za mňa super. Krásny tichý a kultivovaný chod od spodných otáčok.
Keďže motor funguje, zalepil som prepážku motoru k trupu a podľa návodu som sa pustil do paluby. Všetky rezy po lasery som očistil brúsnym papierom a po obvode s výnimkou prednej strany som nalepil pribalené lišty. Tie som lepil tak, že medzi stôl a palubu som položil igelit aby sa mi to celé neprilepilo k pracovnej doske. Stiahnuté svierkami som mal istotu, že lepená časť bude rovná. Na ľavej strane vidieť už zalepené tri zostávajúce výstuhy v strede trupu o ktoré sa bude opierať paluba.
Po zaschnutí som všetko začistil brúsnym papierom a zväčšil diery pre uväzníky.
Následne som zalepil rámy krytiek do otvorov v palube a to lepidlom Ponal Express. Schne rýchlejšie ako Herkules a dostal som ho kúpiť v Rakúskom OBI.
5 min. epoxidom som ešte zalepil úväzníky a nasledovalo vybratie elektroniky aj s hriadeľou a prelakovanie celého trupu zvnútra a to aj paluby, lebo ak ju zalepím už sa k nej nedostanem.
Pohľad na zlícovanú palubu nachystanú na zlepenie.
pokračovanie čoskoro, sledujte nás …