Ponorky v Neulengbachu, rok
2001

Špecializované zrazy
piaznivcov ponoriek, o ktorých sa môete dočítať
na internete, sú vecšinou pre našincov však
vzdialené, výlety do Nebrasky alebo na Floridu nepatria
predsa iba k beným. 29. a 30. septembra 2001 sa ale
jedno z menších stretnutrí uskutocnilo takmer
„za humnami“, v rakúskom Neulengbachu kúsok
na západ od Viedne.
V okolí Neulengbachu je pravdepodobne „národným
športom“ pestovanie krásných a mohutných
ivých plotov, které miestami pripomínajú
skôr cínsku stenu obklopujúcu skoro kadý
rodinný dom. To upúta u pri ceste.
Vlastným miestom stretnutia sa stalo prírodné
kúpalisko s hlavným dvdsatpätmetrovým
bazénom a dalším menším pre deti,
vybaveným tie šmyklavkou. Pred areálom,
ktorého súčasťou sú aj ubytovacie chatky, bola
k dispozícíí parkovacia plocha pre asi 70 áut.
Vstup na akciu bol pre záujemcov zdarma (!), samozrejmostou
bolo aj zaistenie ozvučenia, sociálneho zázemia a
občerstvenia za symbolické ceny (dokonca prijatelné
aj z našeho pohladu).
Bazén bol po obvode v šírke cez dva metre lemovaný
gumovým chodníkom, který príjemne zmäkčoval
chôdzu a prakticky vylučoval monost pošmyknutia.
Popri jednej strane bazénu sa tiahla stupňovitá terasa,
na ktorej sa dobre sedelo aj lealo. Spodné stupne slúily
pre vystavenie prítomných modelov, z horných
bolo velmi dobre vidieť na dianie vo vode. Pohlad z nadhladu je
najmä u ponoriek velmi dôleitý.
Hlavný „suchý dok“ sa nachádzal
popri jednej z kratších strán bazénu a
predstavoval plochu asi 10 x 10 metrov s rozloenými
stolmi a lavičkami. Zastrešenie priestoru plachtou podobnou
vojenskej celte poskytovalo ochranu pred prípadným
dadom alebo pred intenzívnym slnkom.
První deň stretnutia nebol nijak pevne organizovaný
program, prebiehalo skôr volné jazdenie. Behom neho
vkĺzol do vody aj fotograf v neoprénovom obleku a robil postupne
fotografie prítomných modelov „v akcii“.
Celý rad týchto fotografií je vystavený
aj na internetovej stránke www.igu-austria.org
, sú tu vo vysokom rozlíšení a kvalite.
Takto dobré fotografie sa často nevidia.
Návštevníci si mohli na mieste vyskúšat
jazdu zručnosti so sotva osemcentimetrovými miniponorkami
v metrovom akváriu, kde boly umiestnené hrazdy a kruhy
na prejazd.
Okolo osemnástej hodiny, u za nastupujúceho
šera, vyvrcholil prvný deň predvádzacími
jazdami vetšiny ponoriek. Niektoré pouívaly
aj rozsvietené pozičné svetlá, ze brehom bola
občas hladina prekrytá dymovou clonou. K slovu prišly
aj velmi pôsobivé laserové efekty. Zkrátka
dobre urobená show.
Majitelia ponoriek pri stoloch so svojími modelmi ochotne
odpovedali na otázky okolo technického riešenia
svojích výtvorov, pretoe som sa musel spolahnút
na svojho bratranca ako tlmočníka a to samozrejme komunikáciu
komplikovalo. Dokonca jeden nás poiadal, aby sme mu
pomohli preloit čast článku z niakého ruského
ponorkového časopisu. Podarilo sa.
Niektoré vystavené modely boli opatrené štítkami
so základními technickými údajmi o predlohe.
Na jednom zo stolov bolo moné si pozriet radu špecializovaných
ponorkárskych časopisov a albumy s fotografiami z predchádzajúcich
ročníkov stretnutí.
Tentokrát sa zúčastnilo okolo 15 modelov, vetšinou
išlo o makety predloh z obdobia druhej svetovej vojny, ale
bolo medzi nimi aj pár súčasných amerických
triedy Ohio. Vetšina modelov bola postavená zo stavebníc
alebo z kupovaných dielov, medzi inými sa tu predviedly
aj dve U-47 od Robbe, tie pouívaly neupravené
dynamické ponáranie.
Prevaná časť ponoriek bola vybavená statickým
ponáraním predovšetkým pomocou piestových
napúštacích komôr. Dynamické systémy,
trebárz práve zmienených U-47, nepôsobily
so zrovnaním s nimi pri jazde realisticky. Predná
čast sa ponorila celkom dobre, ale zadná vyčnievala a trvalo
dlho, ne celá ponorka zmizla pod hladinou.
Jeden z modelárov na otázku, či si trup vyrábal
sám alebo diely kupuje, odpovedal jasne: „Kdo by ztrácal
čas pracnou a zloitou stavbou trupu ?“. Obdobne viditelne
postupovala vetšina prítomných. Tím viac
by na takomto stretnutí vynikla práca našich
modelárov, keby se niektorí zúčastnili. Čo
a za kolko treba pre stavbu ponorky nakúpit sa môe
kadý presvedcit trebarz na internetovej adrese jedného
z nemeckých modelárskych obchodov špecializovaného
na ponorky www.ubootmodelle.de
Naozajstnou raritu priviezol jeden starší pán.
Predvádzal dve rovnaké ponorky (pravdepodobne vymyslené
bez konkrétnej predlohy), ktorých kostra aj plášt
boly z kovu. Obidve boly naviac riadené súčasne jednou
RC soupravou, plávaly vedla seba a predvádzaly synchronizované
manévre. Ich plavba pripomínala balet akvabel ve vode.
Kdo niekedy skúsil riadiť súčastne dva modely, trebárz len najjednoduchšie
lode, ten iste ocení obrovskú náročnosť tohoto vystúpenia.
Vetšina ponoriek sa pohybovala podla svojich predloh relativne
pomaly a dôstojne, jeden z menších modelov (cca 35 cm
dĺžky) dokázal naopak vyvinúť takú rýchlosť, e vyskakoval
z vody ako ryba. Zaujímavé je, e prakticky všetci
prítomní pouívali RC súpravy Futaba.
Mezinárodné stretnutie v Neulengbachu, tretie v poradí,
sa zúčastnili nielen majitelia ponoriek so svojími modelmy,
ale vetšinou celé ich rodiny a celý rad priaznivcov
tejto modelárskej kategorie. Aj to patrilo okrem pekného
prostredia k príjemnej a pohodovej atmosfére.
Vzhladom k tomu, e prvé stretnutie sa uskutecnilo v roku 1997,
druhé v roku 1999 a tretie predvlani, je pravdepodobné,
e stretnutia majú dvjročnú periódu, i keď to nieje výslovne
uvedené. Dalšie nás teda bude čakat snáď v septembri
2005. Nájde sa mezi slovenskými a českými modelármi, priaznivcami
ponoriek niekto, kdo by nabudúce prispel k reprezentácíí našej
práce na mezinárodnej úrovni?
František Valček
Bratislava
|
Ponorky v Neulengbachu o dva roky neskôr, rok
2003
V dňoch 20. a 21.9.2003 sa v rakúskom meste Neulengbach
(asi 20 km západne od Viedne) konalo už 4. medzinárodné stretnutie modelov
ponoriek. Periodicita týchto stretnutí je dva roky, aspoň doposiaľ tomu
tak bolo. Tohto ročné stretnutie nič neostalo dlžné svojmu názvu, keďže
medzinárodnosť zabezpečovali svoj účasťou "ponorkári" z usporiadateľského
Rakúska ďalej Nemecka, Česka, Slovenska, Holandska, Francúzska a na
neuverenie aj z Nového Zélandu. Akcia sa konala v rozsiahlom, peknom
a upravenom (tak ako nakoniec je celé Rakúsko) areáli prírodného kúpaliska
s 25 metrovým bazénom. Jazdenie modelov bolo dopĺňané peknou nevtieravou
hudbou a zaujímavým odborným slovným doprovodom (pochopiteľne v nemčine).
V porovnaní s minulým stretnutím z pred dvoch rokov, bolo na ňom viac
modelov. Prevažnú časť z asi 30 modelov predstavovali ponorky typu U
47, boli tam ale aj zástupcovia typov 206, VII, Akula, Nemov Nautilus
a mnohé iné. Boli to modely s dynamickým (okrem iných všetky malé modely)
a statickým systémom ponárania. S výnimkou jednej ponorky (obr.68 a
69 pod textom) mali všetky kupované záťažové piestové nádrže od firmy
Engel. Raritou, zasluhujúcou si pozornosť, bol model (obr.63 a 64) so
statickým systémom, ktorý na vytlačenie vody zo záťažovej nádrže používal
stlačený vzduch, presne tak ako skutočná ponorka. Celá akcia bola výborne
zorganizovaná a zaslúži si pochvalu, už teraz sa teším na budúce stretnutie.

obr.č.63
|

obr.č.64
|

obr.č.68
|

obr.č.69
|
František Valček
Bratislava |
Dovolte aby
som i ja ako účastník tohto stretnutia, ktorého som sa zúčastnil tento
rok prvý krát prispel zopár slovami aj ja.
Nerád by som sa opakoval a preto len doplním
niečo k Ferovmu článku.My sme toto stretnutie navštívili iba v sobotu
20 septembra s príchodom v poobedňajších hodinách okolo jednej asi po
takmer dvojhodinovej jazde autom z Bratislavy.Konalo sa to naozaj v nádhernom
prostredí a čo je podstatné za krásneho slnečného počasia s teplotou vzducho
okolo 23 - 25 stupňov celzia.Bolo sa ozaj na čo pozerať.Poobedňajší program
prdstavoval skôr volné jazdenie.Nesmierne sa mi páčilo, že účastníci tohto
stretnutia boli velmi ochotní porozprávať sa a odpovedať na naše otázky
a ukázať nám ako pracujú hlavne piestové ponáracie nádrže a elektronika
okolo nich.Stretli sme sa tu aj s jedným krajanom tiež z Bratislavy čo
nás milo prekvapilo ktorý mal so sebou iba stavebnicu dynamickej ponorky
SEAWOLF od firmy Robbe.Žial svojej Akulle sa mu neštastne podarilo poškodiť
kormidlo ešte pred týmto stretnutím.Celé poobede sme teda strávili pri
bazéne a pod plachtou v doku.Po zotmení sa začala dosť zaujímavá šou s
parou popri brehu a niektoré zábery pripomínali snímky k filmu kde vinikly
hlavne pozičné svetlá týchto malých plavidiel.Verím však, že v roku 2005
sa tu stretne viac Slovákov so svojmi modelmi a budeme úspešne reprezentovať
naše malé Slovensko.Ja sám som sa pustil do stavby modelu ponorky U1 ktorú
je možné vidieť na konci tejto stránky.Jej dĺžka bude cca 1680mm s vdoma
piestovými záťažovými nádržami.
Roman Pastorík
Bratislava |
|
Ruská Akula, pri
ktorej je použitý jeden z dvoch základných konštrukčných typov
modelov ponoriek, kde sa vnútorné zariadenia vyťahujú von ako
jeden celok spojené s jednym z krajov ponorky, v tomto prípade
s koncom. Obdobné technické riešenie je použité aj pri stavebnicových
modeloch U 47. Toto riešenie z Akuly spočíva v štyroch nosníkoch,
obyčajne zhotovených z tyčoviny s po celej dĺžke narezaným závitom,
na ktoré sa pripevňujú rebrá kruhového tvaru. Tieto rebrá jednak
držia tvar a zároveň sa na ne resp. medzi ne pripevňujú vnútorné
zariadenia. Toto konkrétne riešenie je typické hlavne pre modely
s kruhovým prierezom trupu. Na obr. 18 je vidieť mechanizmus ovládajúci
predné nesklopné ponorné krídla a v strede umiestnený mechanizmus,
ktorým sa sťahuje predná a zadná časť trupu do jedného celku. |
|
 |
obr.18 |
|
|
pohľad do "suchého
doku" |
|
bez komentára |
|
|
Vymyslené modely staršieho
pána, ktorých kostra aj plášť sú z kovu. Jednou zo zaujímavostí
je, že všetkých 5 modelov (na minulom stretnutí boli dve) ovládal
jednou RC súpravou, takže modely plávali po rovnakých dráhach
a ich jazda pripomínala balet vo vode. Druhou, dych vyrážajúcou,
zaujímavosťou priam kuriozitou, s ktorou som sa nikde inde nestretol
bolo vnútro modelov. Niečo neskutočné. Skoro nepopísateľné, treba
vidieť obr.81,82 a 84. Celé vnútro modelu je preplnené elektronikou,
niečo podobné sa len tak nevidí. V modeloch bola použitá piestová
záťažová nádrž tiež vlastnej výroby podobne ako celá RC súprava.
Na obr.88 je vidieť plášť rozobratých ponoriek, pri ktorých boli
ovládané iba predné ponorné krídla.

obr.č.81
|

obr.č.82
|

obr.č.84
|

obr.č.88
|
|
|
|
aj takéto miniatúrne, ale funkčné
ponorky boli na stretnutí |
|
funkčný mechanizmus
vystrelovania torpéd |
|
 |
Vymyslený model, ktorý pre
lepšiu manévrovateľnosť má po stranách pomocné manévrovacie skrutky.
Do modelu sa môže umiestniť videokamera, prostredníctvom ktorej
sa môže cez prednú presklenenú časť filmovať svet pod vodou. |
|

model, pri ktorom je použité obdobné konštrukčné
riešenie ako u Akuly z obr.15-19 a stavebnicových U 47
|
na stretnutí bolo aj zariadenie na výrobu hmly,
ktorá keď sa vznášala nad vodnou hladinou a postupne redla v určitom
momente vytvárala skoro dokonalú ilúziu, že sa jedná o skutočnú
ponorku odfotenú cez mraky z lietadla.
|

zaujímavý detail, ktorý bol videný ale aj na iných
modeloch, kde modelár veľmi verne imitoval usadenú stekajúcu hrdzu
zo stĺpikov zábradlia.
|
|
Tento model nemeckej ponorky U1považujem za jeden z
najkrajších a tiež najlepšie zhotovených modelov s funkčnými (zdvíhajúcimi
sa a sklápajúcimi sa) šnorchlami (zariadeniami, ktorými sa privádzal
vzduch k dieslovým motorom počas plavby tesne pod hladinou). Ako jeden
z mála modelov (z veľkých ako jediný) nemá trup zhotovený zo sklolaminátovej
"škurpinovitej" ale klasicky z rebier s lištovou obšívkou.
foto a komentár František Valček
Bratislava
|
|