Akula 1/96

25.3.2022 – Statická ponorka s kompresorovým ponorným systémom

Dĺžka [mm]1149
Šírka [mm]141,6
Výtlak vynorená [g]
Výtlak ponorená [g]
Ponor [mm]100

Na AUKRE som naďabil na túto nedostavanú Akulu

a zrazu bola na Pošte

Nakúpil som materiál, servá, bižutériu a začal kresliť a tlačiť prepážky tesného trupu. Na foto vidno už nové prepážky medzi laminátovým trupom a trupom tesným, zalepené sú 5 min. epoxidom


Na počudovanie má trup na spodnej strane zle preddefinované otvory, čo dokazuje laserový lúč. Na plavebné vlastnosti to našťastie mať vplyv nebude, no stopercentná maketa to tiež už nebude. Kde urobil výrobca trupu chybu je na zamyslenie.


Predné hĺbkové kormidlá sa budú zasúvať do trupu ako na skutočnej Akule a budú samozrejme plne funkčné

po konzultácii s Mirkom sme dospeli k záveru, že určite bude dobré do prednej časti pod hĺbkové kormidlá osadiť priečny pohon, ako ho utesniť bude ešte výzva


GRAUPNER mc-14

1.10.2023 – Na medzinárodné stretnutie modelárov ponoriek do neďalekého Rakúskeho Neulengbachu som sa úprimne tešil vždy a nebolo tomu inak ani tento rok. Pripravovať ponorku na prvé spustenie ešte minulý rok moc zmysel nemalo, keďže ako organizátori Sub-Regatty u nás v Bratislave-Rači sa k modelom dostať kvôli organizačným povinnostiam moc nevieme na dostatočný čas. Tento rok bol teda ideálny a začal som žiaľ až zopár dní pred samotným podujatím. V sobotu 16. Septembra 2023 som ešte dokončoval posledné detaily priamo v dejisku 14. Medzinárodného stretnutia modelárov ponoriek nášho partnerského klubu IGU Austria. Podvečer o 17:45 sa podarilo uzavrieť tesný trup a zo zapnutou elektronikou sa presunúť k detskému bazénu. Podpora je veľmi dôležitá a za asistenciu ďakujem menovite kamarátom František Valček, Michal Kováčik, Dušan Prokša a za objektívmi fotoaparátov Petr Jašek a Miroslav Kostroun. Ďakujem páni.

Dušan mal na starosti vysielač a ja som ponorku položil na vodnú hladinu a po dovážení provy asi 600g sa vznášala na vodnej hladine. Nasledoval môj pokyn na potopenie a Dušan kniplom vysielača otvoril ventil a naplnil záplavovú komoru vodou. Tento proces prebehol príliš rýchlo a to preto, že otvor pre výpust vzduchu mal priemer niekoľko mm.

Ponorka klesla pod vodnú hladinu, odvetrací plavák zafungoval, ventil sa uzavrel a zabránil tak vniknutiu vody do kompresora a následne tesného trupu. Ponorka sa ponorila a ocitla sa celá pod vodnou hladinou. Nasledoval test vynorenia a keďže ponorka môže byť čokoľvek čo sa ponorí tak správne fungujúca ponorka sa musí vedieť aj vynoriť. Dušan teda skontroloval uzatvorenie záplavového ventilu a spustil kompresor, ktorý je v prednej časti tesného trupu. Ten začal tlačiť vzduch z tesného trupu do záplavovej komory a ponorka začala stúpať na hladinu. Akonáhle sa vynoril odvetrací plavák, ventil sa otvoril a vyrovnal podtlak v tesnom trupe, ktorý vznikol odsatím vzduchu pri vynáraní. Nasledovala krátka jazda vpred, ale ponorka bola príliš pomalá na to, aby reagovala na stranové kormidlá. Napriek tomu prvé metre zvládla a po vybraní z vody bola na zopár kvapiek (max. 2 ml) v tesnom trupe celkom tesná.

NA NEDOSTATKOCH, ktoré sme zistili počas testu som začal pracovať a odstraňovať ich :

  • Objednal a osadil som silnejšie digitálne servo s kovovými prevodmi Hitec HS-5065 MG DIGITAL pre ovládanie ponorného ventilu.
  • Ponorný ventil pre výpust vzduchu som upravil aby bol s menším priemerom (0,4 mm) pre citlivejšie ovládanie záplavovej komory pri ponáraní. Mosadzná prechodka čo tam bola pri kúpe mala veľký priemer asi 5mm čo bolo veľmi veľa.
  • Do prednej časti som kúpil nový priečny pohon Raboesch (motor rady 380) a vyrobil na neho vodotesný obal. Osadený bude v prove pre lepšie manévrovanie do strán a zmixovaný so servom smerového kormidla. Priečny pohon budem ovládať pomocou regulátora. Na tlačiarni som vytlačil dve skruže, ktoré som navzájom zlepil lepidlom na plastikové modely Revell ktoré po zatečení dokonale zatesnilo spoje. Biela trubka je obal z liekov s uzáverom. Ten tesní dokonale a tak sa teším keď namontujem priečny pohon do trupu.

V PROCESE sú:

  • Objednaný je už motor pohonu s prevodovkou a to na výstupe namiesto 1360 ot/min. budú otáčky 2045 ot/min.
  • Spojovací tunel vedúci cez záplavovovú komoru bude k druhej prepážke prilepený a k tretej pritlačený cez kvalitný O-krúžok.
  • Vyrobím magnetický vypínač palubnej elektroniky. Súčiastky sú už doma.

pokračovanie čoskoro, sledujte nás …

Share this

Pridaj komentár